Saturday 22 December 2012

~MEDAN PERJUANGAN~

"Ilmu itu kehidupan hati daripada kebutaan,sinar penglihatan daripada kezaliman 
dan tenaga badan daripada kelemahan" 
{Imam Ghazali}

Secare tidak sedar aku da nk menghabiskn sem petama di universiti mu'tah ini dan smkin hampir imtihan nihaie"akhir".Tak sngka juga aku bersama sahabat aku sudah hampir 5 bulan meninggal orang tersayang di tanah malaysia.Inilah yang dikatekan berjihad untuk mencari ilmu dan redha ilahi kan???Tak semudah itu untuk mendapat ilmu kalau kita yang tidak berhijrah untuk mendapatkanye,sedangkan para-para sahabat pada zaman nabi,tabi' tabiin sendri,mereka berhijrah ke satu tempat ke tempat yang lain semata-mata untuk mencari ilmu sehinggakan usha mereka dapat sampainye ilmu itu kepada kita.Itulah hasilnye,mereka mencari dengan susah payah tapi yang dapat hasilnye itu adalah kita,adakah kita pernah menghargai mereka??dengan menyampaikannye atau mengamalkanye dalam kehidupan seharian kite??selama aku berada di bumi syam ini,banyak duri-duri yang aku lalui satu persatu yang mengajar aku untuk melakukan perkara secara tepat dengan berfikiran rasional.Pada awal aku dengan sahabat aku menjejakkan kaki di bumi yang dikatekan tempat para-para sahabat rasulullah laluinya untuk menyampaikan ilmu iaitu bumi syam,ianya bukan satu perancangan kepada aku untuk meneruskan dalam bidang syariah yang lebih diketahui "Ilmu Usul Feqh"di Universiti Mu'tah,Jordan.Benarlah apa yang dikatekan Allah manusia ini hanya mampu merancang tetapi Allah adlah sebaik-baik perancangan untuk umatnye.Walauapapun aku berterima kasih kepada ayah dan emak kerana tanpa mereka mungkin tidak berada di sini atau mungkin masih berada di Maahad Johor untuk menghadapi peperiksaan STAM pada tahun ini.Selama aku berada di sini,memang banyak halangan untuk tumpu kepada visi dan misi aku ke sini iaitu tempat tinggal.Mesti pelikkan??tempat tinggal pn ada masalah??memang pun tempat yang pertama itu jauh dengan pekan dan bole dikatekan jauh jugak dengan jamiah,tapi alhamdulillah sekarang da tinggal di medan perjuangan selama 4 tahun di jordan sebagai pelajar ijazah fakulti syariah takahsus usul feqh,di dalam bilik ini tempat aku menulis ,belajar dan berfacebook.












inilah bujanglah katekan,,,,kalo dah berkahwin lain skit biliknye nanti,,,,,,inshallah jatuh dan bangun aku di bilik ini selama 4 tahun di sini.Ha!!Aku teringat selalu saya bace yang pernah adik aku nur fatiha berikan kepada aku semasa di Lapangan Terbang[KLIA],,kata-katanye membuatkan aku bertambah semangat untuk tidak mensia-siakan harapan mereka,banyak lagi yang aku kene lakukan setelah balik malaysia dengan adik-adik aku nanti inshallah,,Aku suaka untuk kongsikan kata-kata hikmah yang diatas bahawa ilmu yang melambangkan personiliti seseorang seperti kata-kata imam ghazali "ilmu ibarat imam dan amal ibarat makmumnya",,sekian~~


1 comment:

  1. first impression from bc(aku la,coz aq gna bc sbagai nama pena blog)..terbaikla enta man....Moge enta hadi pnymbung prjuangan Rasulullah......Sampai kan Dakwah scare Berkesan..n Paling penting..mngikut kaedah islam.....Moge berjaya......

    P/S :
    xdew butang followers ke??camnew orang nak follow blog enta??

    ReplyDelete